Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Kelas V SDN Landah
Keywords:
TGT Learning Model, Interest to learn
Abstract
This research aims to determine whether or not there is an increase in learning interest in class V students when using the themed games tournament (TGT) learning model. The type of research used in this research is classroom action research (PTK) with class V research subjects consisting of 30 students at SDN Landah. Meanwhile, the object of this research is students' interest in learning after implementing the Teams Games Tournament (TGT) learning mode. Based on the research results, it was found that during the pre-cycle implementation, the percentage of students who had a high interest in learning was 32% of the total number of students. After implementing the learning model in cycle 1 there was an increase of 16.67% so that the percentage of student interest rose to 50%. From cycle 1 to cycle 2 there was another increase of 33.33% so that the final percentage of interest in learning from all students was 83.33%. Basedon the results of these data, it can be concluded that the application of the teams games tournament (TGT) learning model can increase the learning interest of class V students at SDN Landah.References
Asyafah, A. (2019). Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoretis-Kritis atas Model Pembelajaran dalam Pendidikan Islam). TARBAWY : Indonesian Journal of Islamic Education, 6(1), 19–32.
Albina, M., Safi’I, A., Gunawan, M.A., Wibowo, M.T., Setepu,N.A.S., & Ardiyanti, R. (2022) Model Pembelajaran Di Abad Ke 21. Universitas Dharmawangsa, 16(4), 939-955.
Damayanti, R., Nurhaedah., & Nurfaizah. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran IPA di Kabupaten Maros. Journal Of Education, 2(5), 199-205.
Hikmah, B. F. R, & Khairuddin (2023). Penerapan model pembelajaran TGT untuk meningkatkan minat belajar siswa kelas X di SMAN 10 mataram. Jurnal Asimilasi Pendidikan, 1(2), 39-46.
Hasanah, U., Wijayanti, R., Liesdiani, M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran TGT (Teams Games Tournament) dengan Permainan Ludo terhadap Hasil Belajar Siswa. Anargya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2), 104-111.
Ibniyatul Karim (2018) Pengaruh Model Pembelajaran Tgt (Teams Games Tournament) Berbantuan Media Gamtahan Docard Terhadap Minat Belajar Matematika.
Imawati, V., & Maulana, A. (2021) Minat Belajar Siswa dalam Mengikuti Proses Pembelajaran PJOK. Patria educational journal, 1(1), 87-93.
Latif, A & Pahru, S. (2021). Pengaruh Metode Hypnoteaching Dan Multiple Intelligence UntukMeningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Pada Mata KuliahPembelajaran IPS SD Di Universitas Hamzanwadi. KASTA: Jurnal Ilmu Sosial, Hukum, Agama, Budaya dan Terapan, 3(3), 182-193.
Utami, D. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament terhadap Minat Belajar Geografi Siswa SMA. Jurnal Swarnabhumi, 3(2), 81-88.
Pahru, S., Pransisca, M.A., Marzuki, A.D. (2023). Pendampingan Pembuatan E-Modul Berdifrensiasi Bermuatan Literasi Sains Pada Kurikulum Merdeka Di SDN 1 Sengkerang. DEVOTE: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(2), 134-140.
Albina, M., Safi’I, A., Gunawan, M.A., Wibowo, M.T., Setepu,N.A.S., & Ardiyanti, R. (2022) Model Pembelajaran Di Abad Ke 21. Universitas Dharmawangsa, 16(4), 939-955.
Damayanti, R., Nurhaedah., & Nurfaizah. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran IPA di Kabupaten Maros. Journal Of Education, 2(5), 199-205.
Hikmah, B. F. R, & Khairuddin (2023). Penerapan model pembelajaran TGT untuk meningkatkan minat belajar siswa kelas X di SMAN 10 mataram. Jurnal Asimilasi Pendidikan, 1(2), 39-46.
Hasanah, U., Wijayanti, R., Liesdiani, M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran TGT (Teams Games Tournament) dengan Permainan Ludo terhadap Hasil Belajar Siswa. Anargya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2), 104-111.
Ibniyatul Karim (2018) Pengaruh Model Pembelajaran Tgt (Teams Games Tournament) Berbantuan Media Gamtahan Docard Terhadap Minat Belajar Matematika.
Imawati, V., & Maulana, A. (2021) Minat Belajar Siswa dalam Mengikuti Proses Pembelajaran PJOK. Patria educational journal, 1(1), 87-93.
Latif, A & Pahru, S. (2021). Pengaruh Metode Hypnoteaching Dan Multiple Intelligence UntukMeningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Pada Mata KuliahPembelajaran IPS SD Di Universitas Hamzanwadi. KASTA: Jurnal Ilmu Sosial, Hukum, Agama, Budaya dan Terapan, 3(3), 182-193.
Utami, D. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament terhadap Minat Belajar Geografi Siswa SMA. Jurnal Swarnabhumi, 3(2), 81-88.
Pahru, S., Pransisca, M.A., Marzuki, A.D. (2023). Pendampingan Pembuatan E-Modul Berdifrensiasi Bermuatan Literasi Sains Pada Kurikulum Merdeka Di SDN 1 Sengkerang. DEVOTE: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(2), 134-140.